Pokud zvládáte jízdu na klasickém kole, máte skvělý základ pro to, abyste si užili jízdu i na dvojkole. Sice to možná na první pohled vypadá trochu složitě, ale věřte, že po chvilce tréninku budete cesty brázdit bez problému.
Komunikace je klíčová – když jedete na dvojkole, je důležité, aby oba partneři byli ve stálém kontaktu. Ten vzadu má omezený výhled na to, co se děje před řidítky a navíc se v podstatě jen veze (přední jezdec ovládá řízení, přehazovačku a brzdy). Zodpovědnost je tak na předním jezdci, aby hlásil všechny důležité jízdní úkony, jako jsou zatáčky, brzdění nebo přehazování (kvůli snížení šlapací síly). Hodí se upozornit i na výmoly, nebo třeba na hezkou krajinku.
Rozdělení rolí na dvojkole – obvykle platí, že těžší z partnerů sedí vepředu, což pomáhá udržet stabilitu kola. Je vhodné to dodržet zvláště při nízkých rychlostech a častých zatáčkách (např. ve městě). Naopak při jízdě podél řeky tolik na pozici jezdců záležet nebude.
Technika je základ – nezapomínejte, že na komponenty dvojkola působí dvakrát větší síla, takže je důležité dodržovat správné technické zásady. Přehazovat byste měli v lehkém záběru a při střední kadenci šlapání, a rozhodně se vyvarujte zakázaných převodů, tedy toho, že by byl řetěz „do kříže“ (v extrému např. nejmenší přední talíř a nejmenší zadní talíř a obráceně). Dvojkolo je kvůli dvěma jezdcům mnohem těžší, což znamená, že je třeba brzdit dřív a více předvídat, než na normálním kole. Je též potřeba počítat s větším rádiusem zatáčení.
Uff! Tak to bylo bylo všechno.
Jízda na dvojkole má být ale především zábava. Neberte to moc vážně a nestresujte se, když vám to napoprvé nejde podle představ. Berte to jako příležitost vyzkoušet něco nového. Navíc, vám v půjčovně vše ukážeme a vysvětlíme, abyste si jízdu užili naplno.
A ještě praktická rada na závěr – nezapomeňte si přinést helmu a pohodlné cyklistické oblečení, ideálně kalhoty s cyklistickou vložkou.
Pak už jen šlápnout do pedálů a vyrazit! :)
Budeme se na vás těšit.
František, majitel Půjčovny dvojkol Praha